CENTRUM INFORMACJI DLA RODZICÓW
Golina i okolice - turystyczne atrakcje dla dzieci i rodziców
Paulina Kałużna
Autor: Paulina Kałużna

Niekomercyjne jezioro i budzący się park

Ostatnio mieliśmy ochotę na wycieczkę. Warunek był prosty – niedaleko, bo gorąco. Postanowiliśmy zwiedzić rewiry, których dawno nie odwiedzaliśmy, a są nam znane. Wybór padł na gminę Golina – Jezioro Głodowskie.

Przeczekaliśmy największy skwar i udaliśmy się tam, by powędkować. Dziewczyny nigdy tego nie próbowały, więc uznaliśmy, że czas je wtajemniczyć. A właściwie ich tata tak uznał, gdyż mnie ten „sport” kompletnie nie rajcuje. Okazuje się, że i nasze dziewczyny podzieliły się na dwa obozy - fanki wędkarstwa oraz na te, które tego pojąć nie mogą. Tym razem udało nam się złowić jedynie wodorosty choć podobno ryb w tym jeziorze nie brakuje. Świadczyć o tym może obecność masy wędkarzy! Wracając jednak do miejscówki.

Jezioro Głodowskie

Leży na terenie gminy Golina i miewało w swej historii wiele wzlotów i upadków. W najgorszym okresie przypominało już staw. Wiem, bo bywałam tu w tym okresie i serce się krajało na ten widok. Wielu postawiło na nim kreskę, a mieszkańcom było ogromnie szkoda zbiornika. Mówi się o negatywnym wpływie kopalni na ten stan rzeczy. Obecnie chyba znajduje się znów w fazie zwyżkowej. Rodzice opowiadali mi, że dawno temu w weekendy było tam mnóstwo namiotów, przyczep campingowych. My byliśmy w środku tygodnia, więc trudno mi się wypowiadać jak jest obecnie w sobotę i niedzielę, ale nawet jeśli jest tam sporo osób, to i tak na pewno mniej niż w innych bardziej popularnych miejscowościach. Kiedy my tam byliśmy nie zabrakło także amatorów kąpieli wraz z całymi rodzinami. Wokół jeziora jest sporo domków letniskowych, ale także tych zamieszkiwanych cały rok. Jadąc od strony Brzeźniaka i mijając działki rekreacyjne można nawet kupić coś do jedzenia czy picia w niewielkiej przyczepce ukrytej wśród zieleni. W Głodowie można skorzystać z głównych, niewielkich plaż lub poszukać bardziej prywatnego zaułku.

To miejsce zdecydowanie dla tych, którzy nie lubią tłumów - kameralne i niekomercyjne. Nad samą taflą wody próżno szukać lokali, budek z jedzeniem, toalet, deptaków czy oświetlenia. Jezioro Głodowskie ma swój ogromny urok, a po przeciwnej stronie plaż znajdziemy bardziej dziki charakter tego miejsca. Nie ma także koszy na śmieci, więc błagam – zabierajcie wszystko co przywieźliście i o jeden śmieć więcej. Dbajmy o czystość lasów, rzek i jezior. To w naszym interesie.

Kolejnym miejscem, do którego się wybrałam, a do którego dawno nie zaglądałam był...

Park Miejski w Golinie

Przede wszystkim to centrum wielu imprez kulturalnych. W środku parku znajduje się także stary dworek, który już od wielu lat jest przedszkolem. Znajomi mówili nam, że miejski ogród z tygodnia na tydzień się zmienia, więc musiałam się o tym przekonać na własne oczy.

Widać, że usunięto stare drzewa, wykarczowano chwasty i mnóstwo nieuporządkowanej dotąd zieleni, a park nabrał drugiego oddechu. Widać też sporo nowych nasadzeń, ale najbardziej rzucają się nowe, oświetlone alejki z pięknej kostki, nowe ławki, kosze na śmieci, zupełnie odmieniony plac zabaw, a także zewnętrzna siłownia. Tuż obok siłowni znajdują się stoliki i ławki. To dobre miejsce na przekąszenie czegoś na świeżym powietrzu, ale także na zabawę. Na stołach wyryte są bowiem plansze szachowe czy też w chińczyka. A przynajmniej ja te plansze tak zinterpretowałam. Gdybym wiedziała o tych stołach, na pewno zabrałabym dziewczynom pionki!

Park w Golinie jest chyba naprawdę jednych z nielicznych tego rodzaju , bo dzieli się na dwie wyraźne części – dolną i górną. Tam gdzie teren mocno się obniża była kiedyś fontanna, która nie działała. W jej miejscu pojawił się amfiteatr z ławkami wokół. Za nim znajduje się mostek nad fosą, który prowadzi na wyspę. Fosa obecnie raczej przypomina kałużę. Dziewczyny chętnie też oglądały tablice przyrodnicze, które tworzą tam ścieżkę edukacyjną. Zmiany w parku widać gołym okiem. To cieszy mieszkańców, którzy nie ukrywają, że liczą iż to dopiero początek. Jeśli będziecie w pobliżu, koniecznie tam zajrzyjcie. Na stronie gminy Golina można znaleźć informację, że wartość robót budowlanych składających się na rewitalizację zabytkowego Parku Miejskiego w Golinie to 2 223 154,53 zł brutto. Prace budowlane zostaną zakończone do 15 listopada 2020 roku.

Opuściłyśmy park tylnym wyjściem, obok którego fani turystyki sakralnej znajdą...

zabytkowy Kościół pw. św. Jakuba

Z tym miejscem wiąże się też ciekawa historia, bo budynek miał być przeniesiony do innego miasta. Mieszkańcy się temu sprzeciwili i kościółek pozostał. W tygodniu jest zamknięty dla zwiedzających. Do tej pory jego urok można było podziwiać podczas niedzielnych mszy, ale i te z powodu koronawirusa zostały zawieszone do odwołania. Sakralny obiekt można jedynie oglądać z zewnątrz.

W gminie pojawia się także coraz więcej dróg rowerowych – bezpiecznie oznaczonych i wyłożonych kostką. W niektórych miejscach taka ścieżka to wyznaczony kawałek asfaltu na drodze – jak na przykład ta prowadząca z Goliny do Spławia. Chciałoby się więcej, ale jak na początek dobrych zmian wygląda to coraz lepiej.

Zatem jeśli macie ochotę na lokalne podróżowanie, to koniecznie tam zajrzyjcie. A może jesteście mieszkańcami Goliny i dawno nie byliście w opisanych miejscach? Warto nadrobić zaległości.