CENTRUM INFORMACJI DLA RODZICÓW
Jak sobie radzić ze stresem w ciąży?
Wydawnictwo Psychoskok
Autor: Wydawnictwo Psychoskok

Jak sobie radzić ze stresem w ciąży?

Dwie kreski na teście ciążowym zmienią dosłownie wszystko w życiu kobiety i nie zależnie od tego czy będzie ona pierworódką czy też matką wielodzietną. Od momentu potwierdzenia ciąży przez lekarza priorytet jest jeden; zdrowie nienarodzonego dziecka i szczęśliwe rozwiązanie. Dlatego wiele kobiet w ciąży w tym szczególnym czasie rezygnuje z zawodowych obowiązków, koncentrując całą swoją uwagę na swoim ciele i swoich potrzebach. Jeśli jeszcze nigdy nie rodziłaś czeka Cię niezwykły czas, pełen nowych doświadczeń. 38 tygodni, podzielone na trzy trymestry to około 266 dni – tyle czasu potrzebuje mały człowiek, by w pełni się ukształtować. Pierwszy trymestr ciąży trwa do ukończenia 12 tygodnia i jest to czas najbardziej wrażliwy, jeśli chodzi o rozwój dziecka. W tym czasie zaczynają kształtować się narządy wewnętrzne, a serce zaczyna bić już w szóstym tygodniu. Natomiast drugi trymestr, który trwa od 13 do 26 tygodnia ciąży to okres, w którym dziecko nie jest już tak bezbronne jak wcześniej, a jego ruchy zaczynają być coraz bardziej odczuwalne. Końcowy, czyli trzeci trymestr ciąży trwa od 27 do 40 tygodnia i jest to czas w którym dziecko intensywnie rośnie i przygotowuje się do przyjścia na świat, kobieta natomiast może odczuwać zmęczenie porównywalne z tym co towarzyszy biegaczowi, który zbliża się do mety. Nawet niewielki wysiłek fizyczny może sprawić jej trudność, nie mówiąc już o tym, że u wielu mam właśnie w tym okresie nasilają się obawy dotyczące ich zbliżającego się porodu.

No właśnie. Poród. Każda kobieta nie marzy o niczym innym, jak o tym, by przebiegł szybko, bezboleśnie i bez komplikacji. Im bliżej wyznaczonego terminu tym większy stres, a gdy torba z wyprawką czeka na korytarzu na godzinę „zero”, emocje sięgają nierzadko zenitu. Lekarze psychiatrzy przyznają, że istnieje nawet zaburzenie o nazwie...

tokofobia

Polega ono na tym, że kobieta nie tylko boi się samego porodu, ale lęk powoduje u niej samo wyobrażenie tej sytuacji. To uniemożliwia jej niekiedy normalne funkcjonowanie. Tokofobia może pojawić się w trakcie trwania ciąży, bądź przed samym jej rozwiązaniem. Jest to wynik traumy, która ma swe podłoże podczas poprzednich trudnych porodów, lub też może rozwinąć się u wrażliwych i emocjonalnych kobiet, które pierwszy poród mają dopiero przed sobą. Koleżanki, siostry, kuzynki nie ułatwiają sprawy. Często głównym tematem rozmów są właśnie możliwe scenariusze porodowe. Ciężkie historie pozostają w głowie na długo i naprawdę trudno się wobec nich zdystansować. Wszechwiedzący „Doktor Google” również jest pełen porodowych opowieści, które skutecznie mogą odstraszyć nawet weterankę oddziału ginekologiczno-położniczego. Strach przed porodem jest naturalny, jednak u wielu kobiet jest on tak silny, że próbują wymusić na lekarzu wskazania do porodu przez cesarskie cięcie, który zdaniem wielu położników jest dużo mniej korzystny dla dziecka niż poród naturalny. Poród siłami natury pozwala bowiem dziecku w sposób stopniowy przygotować się na wyjście na świat, a kobieta dużo szybciej „dochodzi do siebie”.

Jednak poród to nie jedyny czynnik stresogenny u kobiet, które spodziewają się dziecka. Często przyszłe mamy boją się tego jak poradzą sobie w nowej roli, czy będą w stanie dobrze wychować dziecko i zapewnić mu godny start. Wątpliwości można mnożyć i mnożyć, a wiadomo, że stres działa niekorzystnie na rozwój dziecka i może być także jednym z czynników zwiększających ryzyko przedwczesnego porodu. Badania wykazują, że noworodki mam, które w trakcie ciąży były poddane silnym emocjom są bardziej płaczliwe i niespokojne niż dzieci, których mamy były wyciszone podczas ciąży.

Jak zatem radzić sobie ze stresem, będąc w stanie błogosławionym?

Podajemy kilka sprawdzonych i co najważniejsze – naturalnych metod i wskazówek, które pomogą odprężyć się każdej ciężarnej kobiecie:

1. Jedz dobrze i zdrowo - nie za dwoje lecz DLA DWOJGA
Odpowiednio zbilansowana i wartościowa dieta ma wpływ nie tylko na Twój wygląd, ale też na kondycję psychiczną. Posiłki, które spożywasz muszą zapewnić Twojemu dziecku porcję energii, witamin i związków mineralnych – to wspiera jego prawidłowy rozwój. Słuchaj swojego organizmu i nie odmawiaj sobie także zachcianek ciążowych – organizm sam wie czego potrzebuje. Pamiętaj o tym, że w ostatnim trymestrze ciąży dziecko poprzez specyficzne ułożenie może uciskać na żołądek, a Ty nie będziesz mogła jeść już tyle co na przykład w pierwszym trymestrze – nie martw się. Wystarczą małe, ale częste posiłki.

2. Nie odmawiaj sobie snu
Okres ciąży to naprawdę nie lada wyzwanie dla Twojego organizmu, który w krótkim czasie musi przystosować się do naprawdę ważnej misji – wydania na świat nowego człowieka. Z tygodnia na tydzień dziecko rośnie, a więc także Twój organizm się zmienia i potrzebuje więcej energii, by móc prawidłowo funkcjonować. Dlatego jeśli czujesz taką potrzebę to pozwól sobie na dłuższy sen i dodatkowe drzemki, bo regeneracja i odpoczynek sprzyjają dobremu zdrowiu.

3. Stosuj aromaterapię
Nic tak nie wycisza skołatanych nerwów jak kąpiel. Warto do wanny dodać kilka kropel olejków eterycznych, które w połączeniu z ciepłą wodą sprawią, że łatwiej Ci się będzie zrelaksować. Aromaterapia od wieków znana jest ze swych korzystnych właściwości na ludzki organizm, a w ciąży szczególnie polecane są olejki lawendy, słodkiej pomarańczy, bergamotki, a także mandarynki oraz ylang-ylang. Stwórz własne, domowe SPA.

4. Nie stroń od ćwiczeń fizycznych
Nic tak nie redukuje poziomu kortyzolu jak ćwiczenia fizyczne. Jeśli w tym momencie pomyślałaś, że przecież kobiety w ciąży nie powinny ćwiczyć, to jesteś w ogromnym błędzie. Nie tylko poprawisz sobie nastrój, zapomnisz o złych emocjach, ale przygotujesz odpowiednio mięśnie do zbliżającego się wyzwania, jakim jest poród. Możesz na przykład wykonać ćwiczenia rozciągające. Jak? Usiądź lub połóż się wygodnie na łóżku. Rozciągnij ręce i dłonie, napnij mięśnie, wytrzymaj chwilę, a następnie rozluźnij się. W identyczny sposób możesz też trenować mięśnie nóg. Następnym, prostym ćwiczeniem może być obracanie głową w lewo i prawo oraz przechylanie jej do przodu i do tyłu. Wyciągnij ramiona w dół (w kierunku palców stóp), wytrzymaj chwilę w tej pozycji, a potem rozluźnij się. Każdą grupę mięśni ciała możesz ćwiczyć z podziałem na trzy fazy: rozciągnij, przytrzymaj i rozluźnij. Nie zapomnij o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Polecamy też konsultację z fizjoterapeutą, który dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń adekwatny do Twojego aktualnego stanu.

5. Idź na pływalnię
Jeśli nigdy nie lubiłaś ćwiczyć to może dasz się namówić na zajęcia na pływalni? W wielu miastach organizowane są specjalne spotkania w wodzie dla kobiet w ciąży. W wodzie zakres ruchu zwiększa się, nasze ciała są mniej obciążone, a same mięśnie, które mogą być nadwyrężone rosnącym brzuszkiem, mogą w końcu się rozluźnić. Jest to też dobra okazja, by zawrzeć nowe znajomości!

6. Poczuj siłę masażu
Dobrym sposobem na rozluźnienie mięśni i relaks jest także masaż. Nie musisz iść od razu do profesjonalnego gabinetu zabiegowego – możesz poprosić bliską osobę, na przykład męża o to, by zrobił Ci masaż obolałego kręgosłupa czy też stóp – niech nie zapomni dodać oliwki lub olejku do zabiegu, wtedy jego ruchy będą bardziej precyzyjne i przyjemniejsze w dotyku. Będąc pod prysznicem możesz pomasować się samodzielnie. Wystarczy, że użyjesz rękawicy do masażu, a przyniesiesz ulgę zmęczonym ramionom i szyi. Jeśli boli Cię głowa i wiesz, że nie możesz sięgać po nic przeciwbólowego, to wypróbuj masaż skroni – naprawdę działa.

7. Zastosuj głęboki oddech i wizualizację
Ludzie nie doceniają tego jak wiele korzyści można uzyskać jedynie dzięki głębokiemu oddychaniu. Nasz organizm a przede wszystkim mózg jest wtedy bardziej dotleniony, a więc o wiele lepiej pracuje, a my jesteśmy od razu spokojniejsi i skoncentrowani. Oddychanie to podstawa jeśli chodzi o życie – zarówno Twoje jak i to, które rozwija się pod Twoim sercem. Dlatego codziennie znajdź co najmniej kilka minut i poświęć je, by głęboko i spokojnie oddychać, nie tylko poczujesz się odprężona, ale też przygotujesz się do zbliżającego porodu w którym odpowiednie oddychanie to podstawa. Jeśli chodzi o proste techniki relaksacyjne, warto pochylić się nad zagadnieniem jakim jest wizualizacja. Postaraj się jak najczęściej wyobrażać sobie przyjemne rzeczy, na przykład łąkę pełną kwiatów i zwierząt. Spróbuj poczuć to wszystkimi zmysłami i zatopić się w projektowanym obrazie, szczególnie wtedy, gdy nachodzą Cię negatywne myśli. Dlaczego to takie ważne? Nasz mózg działa w ten sposób, że nie odróżnia obrazu wyobrażonego od rzeczywistości (dlatego negatywne myśli często powodują automatyczne napięcie mięśni), a więc chcąc się odstresować dostarcz mu przyjemnych wrażeń. Napięcie szybko minie!

8. Poznaj moc hipnozy
Oprócz wyżej wymienionych technik i sposobów na rozluźnienie w czasie ciąży, warto rozważyć kwestię hipnozy. Choć dla wielu naszych mam i babć ten termin kojarzy się z kultowymi w czasach komunizmu seansami w telewizji polskiej, który prowadził legendarny dziś hipnotyzer Anatolij Kaszpirowski, a jego programy nie tylko w Polsce ściągały przed odbiorniki rzesze telewidzów. Dziś to wspomnienie wywołuje nostalgiczny uśmiech zwłaszcza starszego pokolenia, lecz warto przybliżyć sobie, czym naprawdę jest hipnoza.

Hipnoza to tak naprawdę czysta biologia, a nie jak uważają niektórzy czary. Jest to bowiem stan naszego mózgu, który w częstotliwości 7–14 Hz (fale alfa) umożliwia kodowanie informacji przekazywanych w postaci sugestii do naszej podświadomości. W czasie transu hipnotycznego, kiedy świadomość jest "zawężona", a dostęp do podświadomości "otwarty", informacje zawarte w sugestiach kodowane są w podświadomości. Dzięki hipnozie można skutecznie walczyć z nałogami, nerwicami i innymi dolegliwościami z którymi pacjent nie radził sobie nawet w trakcie długoletniej terapii.

Hipnozę można z powodzeniem stosować także u kobiet w ciąży lub nawet podczas samego porodu. Polecamy zgłębić ten temat podczas lektury książki Jerzego Lecha Piechnika pod tytułem: „Poród w Hipnozie. Szkoła rodzenia”.

Doktor Jerzy Lech Piechnik to ceniony lekarz ginekolog-położnik, który przez ponad 40 lat swojej pracy zawodowej pomaga kobietom w tym trudnym zadaniu jakim jest porób. Jest również psychoterapeutą, a krąg jego zainteresowań dotyka również hipnozy, hipnoterapii i neurofizjologii mózgu.

Lekarz uważa, że jednym z fundamentów naszego samopoczucia są nasze myśli. Mogą one zabijać lub leczyć. Gdy tworzymy czarne scenariusze i denerwujemy się, zmienia się przecież fizjologia naszego ciała, mięśnie są bardziej napięte, oddech staje się płytszy a przez to narządy wewnętrzne stają się mniej dotlenione. To negatywne myśli tworzą lęk, który sprawia, że mięśnie źle pracują, a człowiek odczuwa ból W tracie swojej wieloletniej praktyki lekarskiej był świadkiem setek porodów. Jedne przebiegały szybko, a drugie były bardzo męczące dla pacjentki. W książce „Poród w Hipnozie. Szkoła rodzenia” dzieli się swoimi doświadczeniami, pomaga pacjentce poznać fizjologię i mechanizmy funkcjonowania swojego ciała tak, by zredukować ból. Szczegółowo także dotyka nurtujących pytań dotyczących przebiegu samej ciąży, porodu i powikłań, które mogą się zdarzyć. Przyszła mama pozna także technikę masażu krocza, który pomoże jej lepiej przygotować się do akcji porodowej. Ponadto autor na łamach lektury dotyka też samego zagadnienia jakim jest hipnoza. Szczegółowo opisuje czym jest ona w znaczeniu medycznym i jakie korzyści może przynieść poród w hipnozie zarówno dla mamy jak i dla dziecka. Przekonuje także, że taka forma porodu jest w stu procentach bezpieczna, a sama hipnoza może pomóc w trakcie ciąży jako sposób na zahamowanie mdłości, wyciszenie emocjonalne, a także pomaga w przeciwdziałaniu przedwczesnej akcji porodowej. Warto sięgnąć po tę lekturę i poznać tę oryginalną metodę rodzenia.

Frédérick Leboyer pisał, że poród Jest to moment delikatny, subtelny, przejście. Nieuchwytne tak samo, jak przebudzenie rankiem. Uwierz w to, że poród może być pięknym przeżyciem i nie daj się zwyciężyć negatywnym myślom. Jesteśmy przekonani, że wśród garści pomysłów, które pomagają w walce ze stresem jest choć jeden taki, który przypadnie Ci do gustu. Nie zapominaj też o lekturze doktora Jerzego Lecha Piechnika: „Poród w Hipnozie. Szkoła rodzenia” i przygotuj się od strony merytorycznej do tego co Cię czeka, a wszystko będzie dobrze.


Książka do kupienia tutaj → http://www.psychoskok.pl/produkt/porod-hipnozie-szkola-rodzenia

KOMENTARZE
O AUTORZE
Wydawnictwo Psychoskok
Wydawnictwo Psychoskok
Psychoskok to wydawnictwo z Konina, którego historia sięga roku 2011, kiedy to na jego łamach ukazała się pierwsza książka. Obecnie w ofercie wydawnictwa znaleźć można publikacje dla dorosłych i dzieci: bajki, poradniki, felietony, poezję, powieści obyczajowe, sensacyjne, romanse, dramaty, kryminały, fantasy wydawane w formie tradycyjnej oraz nowoczensych e-booków.
PODOBNE WPISY
Książki dla przyszłych mam
Jak dużo potrafią zmienić dwie kreski? O tym, że przewra...
Co robi dziecko w brzuchu mamy?
Zanim poczujesz pierwsze ruchy, na które każda z ...
Niezwykły szal rebozo
Rebozo - chusty do zadań specjalnych. 
WYSZUKIWARKA
ZAMKNIJ
NEWSLETTER
Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera
ZAMKNIJ