CENTRUM INFORMACJI DLA RODZICÓW
Jak wspierać naturalny potencjał i zdolności matematyczne dziecka?
Akademia Junior Daltońskie Przedszkole i Edukacja Domowa
Autor: Akademia Junior Daltońskie Przedszkole i Edukacja Domowa

Jak wspierać naturalny potencjał i zdolności matematyczne dziecka?

Nauka matematyki w przedszkolu

W naszym przedszkolu daltońskim rozwój umiejętności matematycznych u najmłodszych dzieci zaczynamy od zapoznania dziecka z przestrzenią i własnym ciałem. Chodzi konkretnie o zapoznanie dziecka z nazwami części ciała, jednak co ważniejsze umieszczeniem poszczególnych elementów składających się na ciało, czyli wskazanie gdzie jest brzuszek, gdzie jest głowa, gdzie są nóżki, rączki, dopiero potem oczy, nos, usta itd. Potem zwiększamy zasięg i określamy umieszczenie dziecka w konkretnej przestrzeni. Ćwiczymy także układanie rytmów, które występują w przyrodzie i dzieci tak naprawdę są tego świadome, np. jest to cykl dzień- noc, dni tygodnia, cztery pory roku i wiele innych.

By bawić się szeregami możecie wykorzystać pojemnik do tworzenia kostek lodu. W nim dzieci mogą układać przedmioty formujące się na rytm, np. żółty klocek, niebieski klocek, żółty klocek, niebieski klocek i tak, dopóki cały pojemniczek zostanie zapełniony. Ten temat pozwolę sobie rozwinąć w kolejnym artykule.

Wyrobienie tych umiejętności ma znaczenie w dalszej nauce, ponieważ dziecko już zostaje zaznajomione z pojęciami ciągu, rytmu- powtarzalności oraz ma wyrobioną umiejętność umieszczania obiektów w przestrzeni. Tym wszystkim jest szeregowanie i porządkowanie cyfr, zbiorów i ilości.

Zatem, to co można kontynuować z dziećmi, rozszerzając nieco zakres pozyskiwania umiejętności matematycznych to nauka przeliczania. Dość często zdarza się, że dzieci recytują liczby od jeden do dziesięć, jednak bez umiejętności określenia ilości tych liczb. Prostym sposobem, by nauczyć dziecko w przyjemny sposób nadawania nazwom liczb znaczenia ilościowego jest wspólne przeliczanie wszystkiego co się da i czym dziecko wykazuje zainteresowanie, to mogą być naczynia w kuchni, klocki, autka, lalki, dinozaury, wykałaczki, patyczki, guziczki, koraliki, piórka, kredki, doniczki, nasionka i wiele, wiele innych przedmiotów, które macie w domu.

W naszym przedszkolu stosujemy codzienne krótkie zajęcia zorganizowane, w których uczestniczą wszystkie dzieci z danej grupy. Po tym jak wszyscy zostaną przywitani i przyczepią kolorowe kółka na tablicy z filcu, jest wybierane jedno starsze dziecko, które już potrafi przeliczać i sprawdza, ile jest tych kółek (w tym czasie młodsze dzieci obserwują co robi ich starsza koleżanka lub kolega i nabywają wiedzę, która później będzie kontynuowana w zajęciach indywidualnych z nauczycielką, by utrwalać). Następnie przeliczane są dzieci na dywanie (zostaje ponownie określona ilość), po czym dochodzi do czynności porównania zbiorów, czyli z ust nauczycielki pada pytanie: „czy kółek na tablicy i dzieci na dywanie jest tyle samo?”. Wówczas nasi młodzi badacze odpowiadają zgodnie ze swoim doświadczeniem, jaki jest stan rzeczy.

W starszej grupie odbywa się codziennie podobna czynność z tym, że dzieje się to podczas precyzowania samopoczucia w danym dniu – dzieci określają, czy czują się dziś, np. smutne, wesołe, zmęczone lub zdenerwowane. Dzięki temu dochodzi już określenie konkretnej ilości, czyli zapisanie liczby określającej daną ilość oraz czynność dodawania w celu zsumowania wszystkich liczb, a dopiero wówczas zostaje porównana liczebność zbiorów.

Obie zabawy mają na celu usprawnienie umiejętności przeliczania, jak również określania ilości, dobrania znaku graficznego do danej ilości oraz dodawania a i niejednokrotnie odejmowania.

Celowo wspomniałam wcześniej o tym, że takie zabawy odbywają się codziennie, gdyż ma to ogromny wpływ na utrwalanie wiedzy przez dzieci oraz możliwość zastosowania wiedzy w jakimś celu, czyli nadanie sensu danej czynności. Przecież kiedy uczymy się czegoś właściwie nie wiedząc po co, to nas demotywuje do dalszej nauki. Z dziećmi w przedszkolu jest podobnie. Dlatego pokazując dzieciom matematykę w zastosowaniu pokazujemy im, że nauka tego ma sens, bo przydaje nam się codziennie.

Jak pomóc dziecku zapamiętać kolejność liczb oraz ich ilość?

W systemie Montessori jest to nazywane kontrolą błędu, a w koncepcji Planu Daltońskiego jest to instrukcja. Chodzi o to by zwizualizować liczby w odpowiedniej kolejności i ich ilość w taki sposób, by dzieci mogły spojrzeć na nią, by mogły podejść do niej i przeliczyć to co na niej jest. To pomaga też dzieciom radzić sobie samodzielnie z problemem, jaki przed nimi się pojawił (nie pamiętam w jaki sposób przeliczyć? Sprawdzę na wizualizacji).
 
 

Przeliczanie w domu

Codziennie szykujecie posiłki co za tym idzie naczynia. Możecie wraz ze swoim dzieckiem przeliczyć, ile talerzy, miseczek, kubków i sztućców będzie wam potrzebne a następnie uszykować tyle samo naczyń (starsze dziecko może zrobić to samodzielnie). Jest to świetna zabawa! Wasze dziecko oprócz tego, że przelicza, nabywa umiejętności porównywania ilości, to jeszcze czuje, że pomaga, że jest częścią grupy, że przynależy, że ma jakieś zadanie- czuje się ważne i potrzebne, dostrzeżone.
 
Można także użyć do zabawy w przeliczanie kostki do gry. Dziecko rzuca kostką, przelicza ilość kropek i szuka tyle samo wybranych przez siebie przedmiotów.

Inną propozycją jest uszykowanie zdjęć lub rysunków ulubionych przedmiotów waszych dzieci i kartoników z liczbami. Dzieci mogą przeliczać przedmioty na danym zdjęciu a następnie odszukać kartonik z odpowiednią liczbą i położyć je obok siebie.
Autorka: Patrycja Bieganowska - nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego z doświadczeniem w nauczaniu systemem Montessori i koncepcji Planu Daltońskiego
KOMENTARZE
PODOBNE WPISY
Nowoczesna szkoła... innowacyjna, kreatywna  i TIKowa
Zapraszamy Was na cykl artykułów wybitnych specjalistów ...
Dlaczego warto być nauczycielem, który słucha?
Zapraszamy Was na cykl artykułów wybitnych specja...
Nauczyciel - rodzic - współpraca
Zapraszamy Was na cykl artykułów wybitnych specjalistów ...
WYSZUKIWARKA
ZAMKNIJ
NEWSLETTER
Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera
ZAMKNIJ