CENTRUM INFORMACJI DLA RODZICÓW
Plan daltoński w Polsce
Autor: Katarzyna Dryjas

Plan daltoński w Polsce

Minęło już kilkanaście lat od momentu kiedy pedagogika planu daltońskiego pojawiła się na nowo w Polsce. Rozpoczynaliśmy w 2009 roku próbami wdrożenia koncepcji do naszego systemu edukacyjnego w trzech placówkach oświatowych: w Przedszkolu Publicznym nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim, Przedszkolu nr 31 w Warszawie i Szkole Podstawowej ABIS w Łodzi. Wielki entuzjazm i determinacja zaowocowały nie tylko przyznaniem międzynarodowych certyfikatów, ale także popularyzowaniem pedagogiki daltońskiej w naszym kraju. Obecnie pod opieką Polskiego Stowarzyszenia Dalton jest ponad 100 placówek oświatowych w całej Polsce, a rozwój nowej koncepcji postępuje bardzo dynamicznie. Nauczyciele i dyrektorzy przedszkoli i szkół zaczęli dostrzegać ogromne korzyści ze stosowania planu daltońskiego w praktyce edukacyjnej.

Korzyści te widzą także rodzice dzieci, co jeszcze bardziej utwierdza nas w przekonaniu o ogromnej wartości stosowania planu daltońskiego w edukacji. Prowadzone przez Stowarzyszenie badania ankietowe pokazały, że wszyscy respondenci zauważyli duży wzrost samodzielności dzieci. Przejawia się to w domu większą aktywnością, umiejętnością organizowania wolnego czasu, planowania pracy, podejmowania decyzji, samodzielnym poszukiwaniem rozwiązań w różnych sytuacjach. Dzieci wykazują się większą śmiałością oraz łatwością podejmowania nowych wyzwań. Niektórzy rodzice stwierdzili też, że plan daltoński pomaga im przemóc obawę dania dziecku zaufania i pozwolenia na niezależność. To szczególnie ważne w naszym społeczeństwie, przyzwyczajonym raczej do nadmiernej ochrony i wyręczania dziecka.

W obszarze rozwoju odpowiedzialności zwrócono uwagę na zwiększenie odpowiedzialności dzieci za powierzone im zadania do wykonania a także za młodsze rodzeństwo w domu oraz inne dzieci w grupie przedszkolnej. Nauka współpracy z partnerem zaowocowała: chęcią pomagania innym, poprawą relacji z innymi dziećmi, łatwością odnalezienia się w nowej grupie i nawiązywaniem kontaktów, dzieleniem się zabawkami, organizowaniem wspólnych zabaw bez wykluczania pozostałych dzieci. Rodzice zauważyli także, że ich pociechy czują się ważne i wiedzą że dadzą sobie radę w różnych sytuacjach.

Jest to niewątpliwie sukces innej organizacji i podejścia do ucznia niż w tradycyjnej szkole, na co zwróciła uwagę sama autorka koncepcji Helen Parkhurst: „Plan Daltoński jest reorganizacją procedur szkolnych, a rezultaty, które osiągnęliśmy przekonały mnie, że gdybyśmy mieli pomóc społeczeństwu, to pierwszym krokiem jest zmiana warunków pracy milionów uczniów, ponieważ obecne nie tylko drażnią dzieci i hamują ich rozwój, ale również sprawiają, że faktyczne uczenie się (główny cel szkoły) jest niemożliwe.”1

To my dorośli na początku jesteśmy odpowiedzialni i wskazujemy dziecku drogę, wspieramy je w rozwoju. Ważne jest jednak, aby w miarę szybko przekazać „klucz” małemu człowiekowi i uczynić go właścicielem własnej edukacji.

Plan daltoński to nie tylko koncepcja edukacyjna, to także sposób na życie. Powstał raczej z potrzeby serca i jest odpowiedzią na potrzeby młodego pokolenia, które nie tylko musi pokonać kolejne szczeble edukacyjne, lecz także pewnym krokiem wejść w dorosłe życie i poradzić sobie z jego wyzwaniami. Ucząc więc dzieci nie tylko wyposażamy je w nową wiedzę, ale przygotowujemy je na przyszłość.

Już prawie sto lat temu pisała o tym w swojej książce pt.: „Wykształcenie według planu daltońskiego” Helen Parkhurst: „Dziecko musi być tak wyposażone, aby mogło rozwiązywać zagadnienia dziecięcego wieku, nim stanie oko w oko z problemami wieku młodzieńczego i dojrzałego. Czynić tak będzie mogło, jeśli system kształcenia będzie tak obmyślony, aby dawać dziecku wolność i poczucie odpowiedzialności, pozwalające mu mierzyć się z tymi zagadnieniami o swoich własnych siłach, bez niczyjej pomocy. Tym właśnie jest doświadczenie. Bez niego żaden rozwój charakteru nie jest możliwy do osiągnięcia, a bez charakteru żadne problemy nie mogą 2 być rozwiązane zadowalająco w żadnej porze życia”.2
Wyjaśnienie planu daltońskiego przez autora planu Helen Parkhurst Dyrektora Edukacyjnego Szkoły Uniwersyteckiej dla dzieci w Nowym Jorku, USA. Stowarzyszenie Dalton 35, Cornwall Gardens, London, S.W.7, 1926.
Helen Parkhurst "Wykształcenie według planu daltońskiego. Książnica- Atlas, Lwów-Warszawa 1928. Przekład Zofii Umińskiej i H.E. Kennedy B.A. 
KOMENTARZE
PODOBNE WPISY
Rekrutacja do Niepublicznego Żłobka TULISIE w Koninie - zapisy
TULISIE to kameralny niepubliczny żłobek w Koninie...
STRING ART, czyli wyzwanie
Tańcowały gwoździe z nitką...
WYSZUKIWARKA
ZAMKNIJ
NEWSLETTER
Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera
ZAMKNIJ