CENTRUM INFORMACJI DLA RODZICÓW
O kiju ukrytym w marchewce, czyli kiedy nagroda staje się karą?
Konin Dzieciom
Autor: Konin Dzieciom

O kiju ukrytym w marchewce, czyli kiedy nagroda staje się karą?

Nagrody i kary obecne są w procesie wychowawczym i modelowania zachowania zapewne od zawsze... od zarania dziejów wykorzystywane były (często zupełnie nieświadomie) metody behawioralne, gratyfikacje i represje.

Dzisiejsze spotkanie warsztatowe z cyklu Świadome Rodzicielstwo zorganizowane przez Fundację Konin Dzieciom poprowadziła Kamila Jakimowicz, a poświęcone było metodom behawioralnym w procesie wychowawczym i relacjach rodzicielskich. Podstawą merytoryczną dzisiejszych refleksji warsztatowych była  teoria wychowania bez nagród i kar Alfie Kohna i jego publikacja "Punished by Rewards".

Czym są nagrody i kary?

To pytanie stało się punktem wyjścia dla rozważań dzisiejszych warsztatów. System kar i nagród to tzw. wzmocnienia pozytywne i negatywne wywodzące się z nurtu psychologii behawioralnej - warunkowania  zachowania poprzez bodźce, skojarzenia i reakcje. To "coś" (nie)przyjemnego... to wyróżnienie, premia, wygrana... lub środek represji, ograniczenie, zakaz. 
Zarówno kary jak i nagrody mogą być zapowiedziane lub niezapowiedziane, odroczone lub spontaniczne.

Jakie są intencje kar i nagród?

W jakim celu stosujemy metody wychowawcze wywodzące się z nurtu behawioralnego? Żeby KONTROLOWAĆ zachowanie i manipulować zachowaniem... O paradoksie! Nagroda może stać się karą... np. kiedy z jakiegoś powodu zostanie wycofana.

Czy nagrody motywują?

Tak... Motywują do zdobywania nagród. To narzędzie mobilizacji, które działa, lecz na tzw. "krótką metę". "Nagroda jest skuteczna tak długo, jak długo stosowana jest nagroda, która jest atrakcyjna. Z czasem jednak wzrastają wymagania dotyczące nagrody" - podkreśliła prowadząca warsztaty Kamila Jakimowicz.

Kamila Jakimowicz podczas warsztatów wielokrotnie odwoływała się do teorii psychologii sukcesu i wyników badań empirycznych. Jednym z ciekawszych efektów badań psychologicznych było doświadczenie Carol Dweck.
Kiedy chwalimy dzieci za to, że są zdolne i osiągnęły sukces, podkreślając w komunikacie zwrotnym ich zdolności (chwaląc ich talent), a nie podkreślając ich wysiłek - wbrew pozorom nie motywujemy ich do dalszej pracy... nie sprawiamy, że chętnie będą podejmowały dalsze aktywności. Określenie "talent" i "zdolności" są bowiem dla dzieci zbyt abstrakcyjne. Pochwała za wysiłek włożony w pracę, sprawdzian, podejmowaną aktywność dale dzieciom natomiast poczucie sprawczości i... "dodaje wiatru" w ich "skrzydła".

NAGRODA NIE WPŁYWA NA ZMIANĘ ZACHOWANIA W DŁUGOTERMINOWEJ PERSPEKTYWIE I MOŻE ZNIECHĘCIĆ DO PODEJMOWANIA RYZYKA.

Co zatem ZAMIAST?

Zamiast komunikatu SUPER! Piękny rysunek! Jesteś najlepszy! Jesteś świetny!
Zastosujmy komunikat opisowy akcentujący wysiłek, efekt, wywołujący dialog z autorem pracy/efektu... 
Opisujmy to, co widzimy... Wyrażajmy wdzięczność... Zadajmy pytania... Doceniajmy wysiłek i dziękujmy za włożoną pracę... NIE DOCENIAJ WYNIKU! Zadaj pytanie - podoba Ci się? Możesz być z siebie dumny!

Jesteś taki grzeczny - odrobiłeś pracę domową.
Widzę, że odrobiłeś pracę domową.
Jaki piękny rysunek!
O, widzę, że namalowałeś... (np. kwiatek). Widzę, że malowanie może sprawiać Ci przyjemność.
Dziękuję, jesteś najlepszy!
Dziękuję, że cierpliwie poczekałeś, aż skończę pracę.
Jesteś świetnym budowniczym!
Hmmm... opowiesz mi o tym, co zbudowałeś?

TALK LESS... ASK MORE.
MÓW MNIEJ... CZĘŚCIEJ PYTAJ.


Zapraszamy na pozostałe zajęcia realizowane w ramach projektu Rodzinkowo. Organizatorem warsztatów jest Fundacja Konin Dzieciom. Warsztaty są współfinansowane ze środków Wojewody Wielkopolskiego.
KOMENTARZE
PODOBNE WPISY
KONKURS fajny, że... Ho... Ho... Ho...
Zapraszamy do udziału w konkursie mikołajkowym...
Andrzejkowe szaleństwo
W progach II Liceum Ogólnokształcącego w Koninie ...
WYSZUKIWARKA
ZAMKNIJ
NEWSLETTER
Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera
ZAMKNIJ